POLI Bloggerz

Followers

Tuesday 16 August 2011

sembang pasal puasa

aku terfikir tentang sesuatu yang aku sendiri x jangka.... puasa... lapar, dahaga, letih, segala yang berkaitan dengan syarat sah puasa, perkara yang membatalkan puasa dan pelbagai lg.... hurmm.... sibuknya kita berpuasa.... dalam kita melakukan amalan berpuasa... ada cakap2 bahawa.... kita perlu faham mengapa kita berpuasa... betul... kita perlu jelas tentang puasa... jgn puasa ikut-ikutan... fahamilah pengertian puasa... fikirlah.... Allah suka org yang berfikir.... begitu juga dengan solat.. kita perlu faham mengapa kita diwajibkan bersolat... jgn kerana disuruh... kerana takut... kerana pahala.... atau kerana syurga kita tunaikan ia... fikirlah... segala yang dituntut adakah kita tunaikannya kerana patuh atau ikhlas? sedangkan bagiku segala yang dituntut adalah mengajar aku... menyediakan aku.... mendidik aku.... mendisiplinkan aku yang x berapa nk disiplin ni... dan yang paling penting.. tuntutan ini mengajar aku bahawa jangan berkira - kira dengan apa yang aku lakukan... ikhlas... itu perkataan yang paling sesuai.. ikhlas... aku sendiri x tahu bila masa aku ikhlas... kerana sikap manusia alpa lagi hina ini sentiasa melakukan kesilapan tanpa sedar... mengosongkan hati dan merelakan sesuatu dengan ikhlas sgt sukar dilakukan... hanya orang dpt menilai sama ada kita ikhlas atau tidak.... tidak dinafikan... tuntutan yang di letakkan di bahu kita itu punya pelbagai kebaikan yang dapat dibuktikan dengan kajian saintifik... namun disebalik semua itu... pernahkah kita berfikir? apakah kita hanya mahukan manfaat itu sahaja? fikirkanlah ungkapan ini... "hati adalah istana iblis, namun hati juga tempat Allah menilik(melihat)"... renung2kan....

No comments: